top of page
Stay In The Know:

'Hoogsensitief & Happy' een cursus over eendjes en zwanen...


Een aantal maanden geleden ben ik gestart met een opleiding over hoogsensitiviteit, gegeven door Enya Hooyberghs. Het was voor mij het begin van een avontuur. Ik wist na de geboorte van mijn dochters dat het begrip hoogsensitiviteit bestond. Ik wist dit door mijn dochters die oh zo gevoelig zijn. Mijn kinderen vormen een perfecte spiegel voor mij. Vanaf dan ben ik mij gaan verdiepen in dit fenomeen. Nadat ik Enya haar verhaal gehoord had over haar hoogsensitiviteit, ben ik ook eens gaan kijken naar mijn verleden.

Ik wist vanaf dan heel zeker, dat ik hoogsensitief ben. Heel veel werd mij duidelijk. Ik dacht eerst dat iedereen zo wel een beetje was en dat iedereen de wereld zo ervaarde als ik het doe. Maar niks is minder waar. Mijn brein werkt echt anders, mijn hersenen zitten anders in elkaar. Blijkbaar is dit zo bij 20% van de mensen. Ik had geen idee. Ik wist al langer dat ik supergevoelig was en dat alle geluiden en prikkels zo intens binnekomen bij mij, maar dat mijn hersenen ook effectief anders functioneren gaf mij veel duidelijkheid. Het was zo leuk om mezelf te herkennen en erkennen gedurende deze cursus. Te weten dat je niet alleen bent en dat je perfect normaal bent, maar dat je gewoon de omgeving een beetje anders ervaart. Vaak voelde ik mij al geroepen om zo een cursus te volgen, maar dan was dat op verre locaties of in groepsessies met weekendjes etc.... Dat vond ik allemaal veel te spannend en te ver uit mijn comfortzone.

Enya had het idee om een online cursus te geven, waar zij online alle lessen per module geeft. Je kan dan de lessen bekijken en volgen op eigen tempo. Regelmatig werden er live sessies ingepland waar ze dan live aanwezig was en waar wij dan onze vragen aan haar konden stellen. Dit was voor mij een ideaal scenario, zeker als HSP'r . Gewoon alles op eigen tempo en alleen. Ik vond het heel aangenaam om naar haar te luisteren: een rustige , aangename, liefdevolle stem/persoonlijkheid. Ook dit paste helemaal bij mij. Ik herkende mijzelf wel een beetje in Enya en dat is natuurlijk helemaal leuk. Ik had het gevoel dat ik niet alleen was. Haar sterke persoonlijkheid, maakte mij ook zelfzeker. Te vaak zag ik mijn hoogsensitiviteit als een last. Het is niet omdat je HSP'r bent dat je zwak bent. Nee, je kan ook stralen als HSP'r. Enya heeft mij getoond, dat je hoogsensitiviteit juist een hele mooie eigenschap is. Zij benoemde het als de zwanen. Wij mogen ons ook tonen als zwaan. Als wij eendjes willen zijn en ons constant gaan aanpassen aan anderen, dan verliezen we onze kracht en zelfvertrouwen. Het is soms moeilijk om ons te tonen als zwanen. Daar is lef voor nodig. Hoe vaak ging ik mij gedragen als de eendjes, zodat zij zich maar niet ongemakkelijk zouden voelen bij mij. Ik ging zo vaak over mijn eigen grenzen, om mijzelf maar niet te moeten tonen. Maar nu ben ik klaar om de zwaan te zijn. Ik heb mij genoeg verstopt tussen de eendjes. Ik ben wie ik ben en dat is ok. Waar ik dus niet mee wil zeggen dat de eendjes minder zijn dan mij! Nee , ik ben ok en jij bent ok! Ik weet nu ook wie ik ben en wat het precies inhoud om hoogsensitief te zijn en waar onze krachten en valkuilen liggen. Enya leerde mij allerlei tips en tric's om in mijn kracht te gaan staan. Meer en meer durf ik nu mijn grenzen aangeven, voor mijzelf kiezen. Ik wist al veel, maar deze opleiding schept zoveel duidelijkheid voor mij over de misverstanden die er bestaan over hoogsensitiviteit. Het verschil tussen hooggevoelig zijn en hoogsensitief zijn. Over de talenten die een hoogsensitief persoon bezit. Over hoe ons brein werkt en over hoe ons lichaam reageert op prikkels van buitenaf, en zoveel meer...

Ik ben bijna aan de laatste module aangekomen van de cursus. Het was een confrontatie met mijzelf, een spannend avontuur met tal van leuke oefeningen die Enya ons voorschoteld. Het is een proces van mezelf ontdekken, leren kennen en sterker worden. En vooral een proces van mezelf aanvaarden. Het vraagt moed om dit te delen met anderen. Ik geef mezelf bloot. Maar het voelt goed, want ik ben niet alleen. En Hsp'r zijn is helemaal toppie! ik zou niet anders meer willen! En uiteindelijk ben ik natuurlijk veel meer, dan alleen maar een HSP'r!

Wat ik tenslotte ook heel erg leuk vind is de 'Hoogsensitief en Happy Community', een Facebook privégroep die Enya oprichtte van al de personen die ook de cursus volgen. Dit geeft nog meer het gevoel dat je niet alleen bent, dat je bij elkaar terecht kan. Je kan er alles delen over je ervaringen van de cursus of van het gewone leven. Leuk om een groepje mensen rondom je te hebben die je dan steunt en begrijpt.

Graag wou ik deze ervaring delen, omdat het mij deugd deed om mezelf op zo een leuke manier te mogen leren herontdekken.

Bedankt Enya

PS : stiekem kijk ik uit naar een vervolgcusus van jou...


bottom of page